יש לי ילד שמכין את השיעורים שלו בעמידה ליד שולחן המטבח, תוך כדי שהוא צופה בסרטונים ביוטיוב ובין סירים לצלחות. יש לי ילדה שמכינה את השיעורים בישיבה מסודרת ליד שולחן הכתיבה, כשעליו רק ספר, מחברת ועפרון מחודד. יש לחברה שלי ילדה שמכינה את השיעורים שלה בערסל בחצר. ויש לי המון חברים שהילדים שלהם לא מכינים שיעורים בכלל….
עכשיו, גשו לנהלים… מה אתם רואים? מסמכים ארוכים, הרבה מילים, מחולקים לפסקאות (אם יש מזל..) ואז התחושה המוכרת – למי יש כוח וזמן לקרוא את כל זה?
אם כולנו כל כך שונים בדרך יישום הפעולות שלנו, מדוע כל הנהלים שלנו נראים אותו דבר?
בואו נפגוש ארבע שיטות לכתיבת אותו נוהל (“נוהל טיולים”) שייראה אחרת לגמרי, ויתאים לאנשים השונים בדרך קליטתם את החומר.
שיטה א’: נוהל בתבנית מלל
זו השיטה “הקלאסית”, המחולקת לפרקים קבועים (מטרה, הגדרות, אחריות וכו’). עיקר הדרישות מוגדרות בפרק ה”שיטה” בצורת ראשי פרקים ותתי פרקים. מתאים לכל מי שיכול לקלוט הרבה מידע כתוב בקריאה רצופה:
שיטה ב’: נוהל בתבנית טבלה
לאחר פרקי המבוא לנוהל (מטרה, הגדרות וכו’), מסודר פרק “השיטה” בטבלה המגדירה את המשימה, מי אחראי – וניתן להוסיף עמודה של “מועד ביצוע”. זוהי שיטה מצוינת לאנשים מסודרים, שמעדיפים מידע קצר ומאורגן:
שיטה ג’: נוהל בתרשים זרימה חוצה מחלקות
יש מי שיבין הכי טוב מה קורה בתהליך דרך תרשים זרימה (חוצה מחלקות ותפקידים):
שיטה ד’: נוהל באינפוגרפיקה
שיטה ויזואלית שמשלבת טקסט וסמלים ויזואליים להעברת מידע הסברתי. בצורה זו, סמלים מקובלים יחליפו מלל והסברים מילוליים יפרשו בקצרה ויתמכו.
רוצים לקרוא עוד על נהלים וכתיבתם? לחצו כאן
עזבו אותי מלקרוא, אני רוצה חוויה! לחצו כאן
למה צריך לכתוב, היום הכל בסרטונים…לחצו כאן
לקריאת מאמרים נוספים בנושא נהלים לשיפור תהליכים לחץ כאן