האופק הטכנולוגי עשיר ומבטיח מתמיד. במובנים רבים, מחשוב ענן, Big Data, מציאות וירטואלית (VR), מציאות רבודה ,AR) Blockchain), ייצור מתווסף, בינה מלאכותית (AI), למידת מכונה (ML), פרוטוקול האינטרנט גרסה 6 (IPv6), מערכות סייבר-פיסיקליות והאינטרנט של הדברים (IoT) מייצגים כולם גבולות חדשים. מדובר בטכנולוגיות שיכולות לעזור בשיפור איכות השירות והמוצר והביצועים הארגוניים.
נקודת מפנה דיגיטלית זו מובילה אותנו אל אוטומציה חכמה מחוברת: מכשירים חכמים המחוברים אלו לאלו ברשת רחבת היקף הפזורים בסביבות בהן בני אדם ומכונות משתפים פעולה – וממנפים נתונים – להשגת יעדים משותפים. זוהי אינה המהפכה התעשייתית הראשונה בעולם. למעשה, זוהי הרביעית – והשינויים המטלטלים שהיא מביאה מרמזים שנצטרך נקודת מבט מחודשת על איכות אליה נצטרך להסתגל.
דגשים חשובים
- כדי להסתגל לשינויים המטלטלים שהביאה עמה המהפכה התעשייתית הרביעית, נדרשת נקודת מבט חדשה על איכות.
- על הארגונים השונים למנף את כלי 4.0 Quality – כגון בינה מלאכותית, בינת מכונה, כלי המחשוב והאינטרנט של הדברים – על מנת לשפר את האיכות והביצועים שלהם.
- אנשי מקצוע בתחום האיכות מחזיקים בכישורים הנדרשים כדי לסייע לארגונים שלהם להצליח במהלך המהפכה התעשייתית הרביעית.
Quality 4.0: מגמות חדשות
Quality 4.0 הוא השם שניתן לשאיפה למצוינות בעידן של תפניות דיגיטליות מטלטלות. מקור השם הוא מ”תעשייה 4.0″ – מונח שנטבע ביריד הנובר בשנת 2011 כדי לתאר את המהפכה התעשייתית הרביעית.
ארגונים כבר אינם מוגדרים אך ורק על ידי העובדים והשותפים העסקיים שלהם, אלא גם על ידי הלקוחות המשתתפים – מבלי להיות מודעים לגמרי למעורבותם המהותית – בדיאלוגים מתמשכים המעצבים את התפתחות קווי המוצרים והשירותים החדשים.
מודלים עסקיים חדשים אינך מסתמכים בהכרח על בעלות, צריכה, ייצור ריכוזי של מוצרים או מתן שירותים ריכוזי. הגישה הערכית שמה דגש על חשיבות האמון, השקיפות והביטחון. טכנולוגיות חדשות, כמו Blockchain, כפי שהוגדרו בסרגל הצדי “כלי 4.0 Quality “, יעזרו לנו ליישם ולפרוס מערכות התומכות בשינויים האלה.
על אף שאז עדיין לא נעשה שימוש במונח “4.0 Quality”, ההשלכות האיכותיות של המהפכה התעשייתית הרביעית כבר כאן, בין המגמות שמזוהות כיום:
- מעבר הדגש במקצוע האיכות מיעילות, אפקטיביות וסיפוק ללמידה מתמשכת והסתגלות.
- שינוי גבולות בארגונים וביניהם ובאופן בו משותף מידע בין תחומים שונים, עקב זמינות ושקיפות המידע (“נקודות חיבור ומעברים משתנים”).
- יישום כל יכולת הידע והנראות לתהליכי הייצור (היכולת לפקח ולהגיב לכל גורם שהוא בזמן אמת).
- דגש מוגבר על חווית הלקוח, שווקים השתתפותיים (בהם הלקוחות צורכים ומייצרים אנרגיה) ופרוזומריזם (בהם הלקוחות משתתפים בעיצוב ופיתוח המוצרים שהם רוצים).
יש להתייחס לכל אחד מהשינויים הללו ב-Quality 4.0. כתוצאה מכך, תתפתח הדרך בה אנו ניגשים להתמודד עם בעיות. לדוגמה, עלינו ללמוד כיצד לנהל נתונים לאורך כל חייהם ולא של חיי הארגון האוסף אותם. מושגנו אודות קולו של הלקוח שלנו יתרחב ואנו נמצא דרכים להאזין לקולם הדברים, בין השאר מכיוון שנצליח ללמוד על הלקוחות שלנו מהאובייקטים המחוברים סביבם.
תרגום – Let’s Get Digital by Nicole Radziwill
למאמרים נוספים בנושא מערכות איכות לחץ כאן