כשמחפשים דרכים לשיפור תהליכים במקום העבודה, ישנה חשיבות רבה בכישורי פתרון בעיות והגעה לסיבות השורש. אחת האפשרויות היעילות ביותר לפתרון בעיות פותחה בחברת פורד, והיא מכונה “שמונה דיסציפלינות” או 8D. אמנם שיטה זו פותחה על ידי פורד, אך ניתן להשתמש בה במגוון רחב של סביבות עבודה שונות, בכדי לפתור ביעילות סוגים רבים של בעיות.
תהליך פתרון הבעיות של 8D אינו ידוע כמו רבים מהאסטרטגיות האחרות, אך המודעות ממשיכה לצמוח ככל שמתברר עד כמה היא יכולה להיות אפקטיבית. אסטרטגיית 8D כוללת צעדים רבים יותר, ולעתים קרובות נראה שהיא מפורט יותר מרוב האפשרויות האחרות. אולם כאשר התהליך נעשה נכון, הדבר עלול לגרום ליכולת לפתור בעיות בצורה יעילה יותר, כך שלא ישובו בעתיד.
איך מיישמים שיטה זו גם אצלכם בחברה? – עובדים לפי שלבי השיטה:
שלב 1: אתחול התהליך – הקימו צוות
הצעד הראשון הוא להגדיר את הצוות על פי קריטריונים שונים כמו: מהות הבעיה, זמינותם של אנשים או יכולת לעבוד בקבוצה.
גודל הצוות יהיה תלוי באופי ובמורכבות הבעיה, אך יש להקפיד לבקש את כל הפונקציות הכרוכות בכך.
הצוות ינוהל ע”י אדם אחראי על בקרת התוצאות, זה לא בהכרח חייב להיות מנהל האיכות
שלב 2: תיאור הבעיה
תיאור הבעיה צריך להיות ממצה עד כמה שאפשר בכדי לאפשר ניתוח אפקטיבי של סיבות השורש..
שלב 3: פעולה מתקנת מיידית
פעולה זו הינה פעולת ביניים אשר אינה פותרת את הבעיה, אלא מבודדת אותה באופן שאינו משפיע על הלקוח.
דוגמאות לפעולה מתקנת מיידית: חסימת משטחים, שינויים בציוד המדידה או הרס .
שלב 4: ניתוח סיבות שורש
על מנת לזהות את הסיבות העיקריות, עליכם לזהות את כל הגורמים האפשריים לבעיה. זיהוי הגורמים הללו עשוי לדרוש התבוננות בעובדות בשטח או בבדיקות הנוספות.
ההגעה לסיבות השורש היא קריטית בשיטת 8D.
ניתן להיעזר בדיאגרמת עצם הדג בכדי למצוא את גורמי השורש.
יש לבצע סיעור מוחות עם כל הצוות לגבי כל הגורמים האפשריים לבעיה. תשאלו את עצמכם “למה?” בכל אחד מ-6 הנושאים שרשומים בדיאגרמה.
שלב 5: הגדרה ויישום פעולות מתקנות
בשלב זה יש להגדיר וליישם פעולות מתקנות בכדי לחסל את גורמי השורש.
נדיר שאפשר לחסל את גורמי השורש בפעולה יחידה ולכן יש ליצור תוכנית פעולה שלמה ע”י הגדרת לו”ז לביצוע והגדרת האנשים האחראים לביצוע.
שלב 6: בדיקת אפקטיביות הפעולות המתקנות
לאחר השלמת הפעולות המתקנות, יהיה עליכם להעריך את יעילותם. זאת כדי לוודא שהבעיה המקורית והשפעותיה לא התגלו מחדש.
למשל: ניתן לבדוק זאת במבדקים פנימיים .
במידה ולא הושגה אפקטיביות לפעולות המתקנות, יש לבדוק שוב את הפעולות המתקנות ולבצע חשיבה מחדש.
שלב 7: פעולות מונעות
בשלב זה יש לנקוט בפעולות מונעות בכדי למנוע את הישנות הבעיה.
דוגמאות לפעולות מונעות: שינוי תשתיות, עדכון שיטות וכד’.
שלב 8: תודות לצוות העבודה
גישת ה- 8D דורשת זמן ומאמץ. חובה להודות למשתתפים על תרומתם.
יש ליידע את כל המשתתפים על השלכות התהליך, גם לאלו שאינם כלולים במעקב אחר תכניות הפעולה. ללא שיתוף הפעולה של הצוות, שיטת ה-8D לא תצליח ולכן חשוב מאד לא לפספס את השלב הזה.
נכתב ע”י: מרים פרידמן
לכתבות נוספות בתחום מערכות איכות לחצו כאן