מחקרים רבים פורסמו בעשור האחרון בנושא היכולות הנדרשות לעולם העבודה, יכולות שלצערנו לא מקבלות מספיק תשומת לב במערכת החינוך היום, לעיונכם שני מחקרים מובילים בתחום זה:
העתידן תומאס פריי פרסם בשנת 2012 מחקר החוזה את היעלמותן של 2 מיליארד משרות עד לשנת 2030, בהמשך (2018), פרסם פריי את רשימת 11 היכולות החשובות לעולם העבודה החדש – להלן:
- ניהול העסק שהוא אתם – צורות העבודה החדשות, העצמאיות, דורשות מהעובד של מחר את הגמישות לנוע עם ההזדמנויות, לשפר שכר ותנאים, ליצור שיתופי פעולה.
- ניהול מותג אישי – היכולת לבדל את עצמנו . המותג האישי מגדיר מי אתם, מה הערך שאתם מביאים, מי זקוק לו. היכולת הזו דורשת גם הבנה עצמית של יכולות
- ניהול רלוונטיות – היכולת להתעדכן כל הזמן, אנחנו נדרשים לגמישות, יצירתיות, ליכולת להתחדש ולשחרר. האחריות כאן היא עלינו, אף אחד אחר לא יוודא שנשאר רלוונטיים בשוק התעסוקה.
- ניהול מודעות –זו היכולת להישאר מעודכנים, לדעת מי מובילי השיח, איפה מתפרסמים המחקרים, אחרי מי לעקוב. זו היכולת לדעת כל הזמן מה חדש ומה קורה בתחום שלכם.
- ניהול מערכות יחסים – התקשורת הדיגיטלית שינתה את האופן בו אנחנו יוצרים ומתחזקים את היחסים שלנו, עושים עסקים, מוכרים, מפרסמים. ואנחנו חייבים ללמוד ולעדכן את האופן בו בונים ומנהלים מערכות יחסים.
- ניהול קהילות – המעבר ממערכות יחסים לקהילות זו יכולת יחסית חדשה,. כאן לא מספיק להתנהל בכוכב, במערכות יחסים של אחד על אחד כפול רבים. אלא צריך לייצר רשת, כזו שגדלה עם כל אדם נוסף.
- ניהול ארגז הכלים הדיגיטלי – מערכות היחסים שלנו עם הטכנולוגיה ימשיכו להוות אתגר וידרשו גם הן שיפור מתמיד של יכולות, כאלה שייתנו לנו יתרונות תחרותיים ולא ישאירו אותנו מאחור.
- ניהול תקשורת – תקשורת טובה תמיד הייתה מרכיב חשוב בחיים אבל היום היקפי התקשורת, הערוצים והזיכרון הדיגיטלי מדגישים את הצורך ללמוד לנהל את התקשורת שלנו.
- ניהול הסחות דעת – פיתוח היכולת להתנהל בעידן של הפרעות תמידיות, כשהמידע מגיע למכשירים השונים שלנו דרך ערוצים רבים של טקסט לנוע במרחב של המשרד הווירטואלי כמו שהתנהלנו במשרד הפיזי, לדעת מתי “לסגור את הדלת” הווירטואלית ולהתרכז בעשייה ומתי לקחת “הפסקת קפה” ולהרשות להפרעות להיכנס.
- ניהול פרטיות – מתחיל בשאלה מה זו בכלל פרטיות? בעולם החדש, השקוף, צריך לדעת לנהל את שיווי המשקל בין מה שחשוף למה שפרטי.
- ניהול זמן מודרני – כי זמן היה ונשאר המשאב הכי יקר שלנו. מאד קל היום להיות מוצפים, מוסחים, להעביר את הזמן מבלי לתת את הדעת על מה ולמה.
המחקר של תומאס פריי הפך ויראלי והוא מאד פופולרי בשיח היום, אולם גם מחקרים אחרים שמנתחים את הנושא מזויות אחרות מגיעים לתובנות זהות, ראו להלן מחקר שנעשה באוניברסיטת קנט הבריטית (2017), אשר בחן מהן 10 הכישורים הנדרשים היום ע”י מעסיקים
1. תקשורת מלולית – היכולת להביע את עצמך בעל פה, בצורה ברורה ובביטחון.
2. עבודת צוות – היכולת לעבוד בביטחון בתוך קבוצה.
3. מודעות מסחרית – הבנת המציאות המסחרית הסובבת את הארגון.
4. ניתוח ומחקר – איסוף מידע באופן שיטתי לצורך ביסוס עובדות ופתרון בעיות.
5. יכולת הנעה עצמית – היכולת לפעול וליזום, לזהות הזדמנויות ולקדם רעיונות ופתרונות באופן עצמאי.
6. מצוינות ונחישות – לסיים משימות בהצלחה, לגרום לדברים לקרות, ולתור בעקביות אחר ייעול שיטות עבודה.
7. תקשורת בכתב – היכולת להביע את עצמך בצורה ברורה בכתב.
8. תכנון וארגון – היכולת לנהל את יום העבודה בצורה מתוכננת ומאורגנת.
9. גמישות – להסתגל בהצלחה לסיטואציות שונות, לאנשים חדשים, ולשינויים ארגוניים.
10. ניהול זמן – ניהול זמן ביעילות, תיעדוף משימות ויכולת לעמוד בדד ליינים.
נכתב ע”י: ליאת מילוא