אמר מי שאמר – האיכות היא של כולם. אבל, המציאות היא שכולם מוכנים בשמחה להשאיר את האיכות בידיים של מנהלי האיכות בלבד, או כמו שקוראים לזה “אתם עם האי התאמות שלכם”.
אז איך בכל זאת עושים את הקסם הזה; איך גורמים לאיכות באמת להיות של כולם.
הכל מתחיל ונגמר במונח המעורפל משהו של יצירת תרבות איכות ארגונית, אז הנה 20 דברים שאפשר לעשות כדי להפוך את המונח המעורפל למשהו אמיתי:
- הדג מסריח מהראש
קראו לזה אחריות הנהלה או מנהיגות, הכוונה היא אחת; בלי הרתמות של הנהלת הארגון זה פשוט לא ילך, ולא רק מהפה לחוץ אלא במעשים ובמשאבים ובהתגייסות פעילה.
2. אני מה יוצא לי מזה
כולנו יודעים שאיכות שווה לרווח, אבל, חשוב למצא איפה האיכות נוגעת ליומיום של העובדים, למשל מה היתרון של לעשות משהו פעם אחת ולא להתקע עד 6 בערב עם תקלה שלא מסתדרת.
3. סוכני הוד מלכותה
בנו לכם נבחרת מנצחת של סוכני איכות, הכשירו נאמני איכות ותראו איזו ההשקעה משתלמת זו: גם גייסתם עוד נפשות לאיכות, גם זכיתם למליצי יושר ביחידות ובמחלקות השונות, גם תחשפו למידע שברגיל אינו זמין לכם וגם תורידו מעצמכם חלק מהמטלות. וכנ”ל עורכי מבדקים פנימיים – המדובר בסוכני איכות מצוינים.
4. איכות לעם
מי שבדר”כ מכירים הכי טוב את התהליכים הם אלו שמבצעים אותם בפועל. הקשיבו לעובדים, לכולם, ושתפו את כולם בשיח האיכות. דווקא האיכות היא זו שמספקת הזדמנויות לשמוע את אלו שקולם בדר”כ לא נשמע וכך גם תגייסו אותם לאיכות.
5. תנו לכסף לדבר
כסף מסובב את העולם, משכנע את המנהלים ועושה את הרושם הנכון על דירקטורים ועובדים כאחד. הסוד הוא מדדי איכות שבאמת מודדים במספרים ובכסף כמה האיכות שווה לנו, עלויות איכות, למשל.
6. חוכמת ההמון
האקטון איכות! תודו שעל זה לא חשבתם. ארגנו לכם אירוע האקטון לטיפול בבעיות איכות משמעותיות, גם תרוויחו פתרון לבעיה מציקה, גם תגבירו את המודעות לאיכות, גם תקבלו הזדמנות לאמן את העובדים בכלי איכות וגם הארגון כולו ירוויח הכרות פנימית וקירוב לבבות.
7. לפנק לפנק לפנק
מה שעובד עם ילדים עובד גם עם מבוגרים – שוחד: תחרות שיפור נושאת פרסים, תלוש לספא לאלופי סגירת התקלות, מחיאות כפיים רועשות למצמצמי ההוצאות.
8. לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ
מתקלות לומדים, קדמו דיון “נקי” על תקלות והמנעו מלהאשים; אתם זוכרים – אם סיבת השורש היא בסוף “המשאב האנושי” כנראה שזו לא הסיבה הנכונה. דיון פתוח ועניני יוריד את הפחד ויעודד את העובדים לדווח על תקלות ולטפל בהן.
9. אחרי לאחריות
רוצים איכות? קדמו אחריות. כבר אמרנו האיכות היא של כולם, ולכל אחד בארגון ישנה אחריות לפעילות שלו ולקידום האיכות. שימו דגש על האחריות האישית ולא על הקבוצתית.
10. אנחנו העולם
הראו לכולם שאיכות היא כלי חשוב ועוצמתי, ולכן היא כל כך פופלרית ומשפיעה, ספרו לכולם שאנחנו לא לבד! ארגנו לכם חגיגת איכות בשבוע האיכות הלאומי חודש מאי ואל תשכחו להזכיר את שבוע האיכות העולמי בנובמבר. אתם יודעים מה? פרגנו לכם נסיעה לכנס של ASQ, קידום איכות אתם יודעים…
11. מעגלי איכות וצוותי שיפור
אתם בטח כבר מכירים את זה, ואם עוד לא עשיתם, כדאי לכם. תחרות צוותי שיפור יכולה לשפר לא רק את הטעון שיפור אבל גם את ההכרות עם האיכות ואת הגישה אליה. והדבר החשוב ביותר- מעגלי איכות וצוותי שיפור מאפשרים לעובדים להשפיע ולתרום מניסיונם האישי ומקצועי, ולקדם רעיונות חדשים ובסופו של דבר לשיפורים המיוחלים וגם לאחרים שאפילו לא חשבתם עליהם.
12. האיכות (לא) לבדד תשכון
כמו שהאיכות ארוגה ב-DNA הארגוני כך היא גם חלק ממערכות אחרות; סביבה, בטיחות, רווחה, המשכיות עסקית, אם להזכיר רק חלק מהן. הראו כיצד השקעה באיכות מובילה גם לשיפור ברווחת העובדים, הדגימו שפיתוח מוצר איכותי ובר קיימא תורם לסביבה ומשדרג את תדמית הארגון.
13. אמצו טרנדים
אז על מה מדברים הצעירים בימינו – בינה מלאכותית, חוסן והמשכיות, התחממות גלובלית (אם הם במקרה צעירה נורווגית מעצבנת), חדשנות? השתמשו בטרנדים הללו לשפר את האיכות שלכם – ניתוח נתונים הרבה יותר קל ב-AI, או, השתמשו באיכות כדי לאמץ את הטרנדים הללו – המשכיות עסקית = ניהול איכות.
14. היו מוקד ידע
מצבו את מקצועני האיכות כגורמים שאפשר לשאול אותם שאלות ולקבל תשובות. אתם מכירים את התהליכים בארגון, אתם מכירים שיטות לשיפור, יש לכם הרבה ידע. וודאו שבארגון ידעו שאתם יכולים, מוכנים וזמינים לשתף את המידע והידע שלכם ואתם האנשים עם התשובות.
15. קום והתהלך בארץ
בהמשך להמלצה הקודמת – אל תקבלו צורה של כסא. את האיכות מכירים דרך הרגליים – לכו לראות את התקלה איפה שהיא התרחשה, ואת השיפור איפה שהציעו אותו, הכירו במציאות את התהליך שאתם כותבים או סתם דעו איפה אתם עובדים. אפשר גם לקחת איתכם את המנכלי”ת או כל חבר הנהלה אחר, גם להם לא יזיק.
16. להכיר זה לאהוב
השקיעו בהדרכה ולמידה – מה זה איכות, איך זה קשור לסביבה וחברה, ומה בין זה לבין המשכיות עסקית. הציגו ותרגלו פרקטיקות שונות של איכות והדגימו איך שיפור עובד במציאות.
17. איכות בנעלי בית
למה שלא תיצרו לכם מפגשי איכות קצרים ובלתי מחייבים. במפגשים כאלו אפשר להציג דברים חדשים ומעניינים על האיכות, נניח, “שמעתם על המקדש הבודהיסטי שקיבל ISO9001?”. אפשר גם להביא אורחים עם סיפורים מרתקים. ובכלל, צאו מהקופסה – קיימו כאלו מפגשים בתדירות משתנה, על הדשא בחוץ, במסדרון של הקומה, צרו רשימת המתנה, שהעובדים הם אלו שיבקשו להשתתף ולא אתם תרדפו אחריהם.
18. אין לי ראש למילים ארוכות
כבודם של דמינג, ג’וראן, אישקוואה ושל התאוריות משנות עולם שלהם במקומו מונח, אבל, ביומיום עדיף לדבר קצר ולעניין; אל תלאו את העמיתים שלכם עם מגמות עכשוויות באמנות השיפור ועם אבחנות מדעיות לגבי גורמי שורש, טיפול ענייני ומהיר יגייס יותר לבבות לאיכות מכל דבר אחר. זה נכון גם לגבי נהלים, את התנ”ך כבר כתבו, לא צריך עוד פעם.
19. הולך בתלם
דגי הסלמון אמנם ידועים כמי ששוחים נגד הזרם, אבל, אם אתם לא נחושים להטיל ביצים איפה שנולדתם עדיף לשחות עם הזרם. שלבו את האיכות עם נוהגי הארגון, גם אם “זה ממש מוזר” ולא כמו שאתם מכירים. השינוי, כמו שאומרת הקלישאה, מתחיל מבפנים והוא בדר”כ מתנהל מאד לאט. אפילו שזה מתסכל, אל תנסו לדחוף אלא לכוון. הנה עוד קלישאה – “רומא לא נבנתה ביום אחד”.
20. הכה את המומחה
התיעצו עם מי שיש לו כבר 20 שנות ניסיון; חברת “מילוא מיקסום יכולות” מכירה ואוהבת איכות.
אז התקשרו, נשמח לעזור לכם, ויחד נבנה את תרבות האיכות בארגון.
נכתב ע”י תמר וקסלר